Varje företag som hanterar och lagrar information behöver vidta åtgärder för att skydda denna information. Denna information kan bestå av kunduppgifter, meddelanden, transaktioner och all typ av information som kan avslöja identiteten på en person. Med adekvat integritetsskydd förhindras bedrägeri, identitetsstöld, missbruk samt manipulation och radering av data. Målet är att informationen är korrekt och endast är tillgänglig för behöriga personer som behöver den.
Enkla sätt att skydda din integritet online
Den goda nyheten är att det finns flera enkla sätt att skydda integriteten online. Du kan till exempel aktivera privat surfning i de flesta stora webbläsare som Chrome, Microsoft Edge och Firefox. Det här förhindrar människor på samma dator från att se vad du har sökt på och vilka webbplatser som besökts. Å andra sidan hindrar det inte din internetleverantör från att övervaka vilka webbplatser som besöks. Lösningen är att använda Tor browser som erbjuder dig att surfa på internet helt anonymt och helt utan övervakning.
Tor browser utvecklades i mitten av 1990-talet av USA:s flotta och marinkår i syfte att skydda kommunikation online. Detta betyder lyckligtvis inte att den är svår att använda, tvärtom är den användarvänlig och liknar de flesta vanliga webbläsare på marknaden. Inte nog med det, Tor browser är dessutom gratis att ladda ner och använda.
Skydda integriteten med ett CRM-system
Förutom Tor browser är det en bra idé att titta på kommersiella alternativ om du driver företag och hanterar kunddata. Dataskydd och hantering av personuppgifter kan vara en utmaning och samtidigt är det helt avgörande för att etablera och upprätthålla starka relationer med kunder, inte minst att bygga förtroende. En nyckel är att lära känna dina kunder och över tid utveckla starkare relationer med dem. Till din hjälp kan du använda ett CRM-system för att få nöjda och trogna kunder som pratar gott om dig. Vad är CRM och vad betyder det? CRM står för Customer Relationship Management och handlar om att arbeta aktivt med kundrelationer. Med hjälp av ett CRM-system kan du centralisera och effektivisera din kommunikation med kunder.
Med kundens samtycke kan ett CRM-system hjälpa dig att använda och lagra personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Automatiska meddelanden skickas till nya kunder som informerar om datalagring och om kommunikationspreferenser. Allt det här görs som sagt automatiskt utan att du behöver göra det manuellt och riskera att göra misstag. Kom ihåg att personuppgifter är känsligt så det är bättre att låta ett CRM-system göra jobbet åt dig. Det är ett enkelt, snabbt, säkert och tillförlitligt sätt att hantera kundens data med respekt.
Se till att besöka Lime Technologies för att uppgradera ditt företag med ett komplett CRM-system. Faktum är att Lime Technologies levererar exceptionellt användarvänliga system som kommer att förenkla vardagen för dig och dina medarbetare. Några av de bästa fördelarna med ett CRM-system är följande:
- Bidrar till bättre kundrelationer som ökar din försäljning.
- Ger bättre upplevelser och marknadsföring.
- Hjälper dig att förstå behoven och agera snabbt.
- Särskiljer dig bland konkurrenter.
- Tillåter en överblick över kunddata.
Att kunna dra nytta av ovanstående fördelar och samtidigt arbeta enligt dataskyddsförordningen är guld värt. Vidare kan ett verktyg som vårdar kundrelationer skapa nya affärsmöjligheter under tillväxtfasen och därför passa mindre företag.